Analyse & Kritik

Journal of Philosophy and Social Theory

Symposium über Alasdair MacIntyres, "After Virtue"


1984 (6) Issue 1

Editorial

Das vorliegende Heft ist fast ausschließlich einer Diskussion über Alasdair MacIntyres Buch After Virtue gewidmet. Der Grund dafür besteht nicht nur darin, daß After Virtue in der angelsächsischen Philosophie z. Z. eines der meist diskutierten moralphilosophischen Bücher ist, sondern vor allem auch in seinem interdisziplinären Ansatz, durch den die Grenzen zwischen normativer Ethik und empirisch-theoretischer Sozialwissenschaft überschritten werden sollen.

Hauptmotiv von After Virtue ist die Suche nach einer "objektiven", moralische Fragen intersubjektiv verbindlich entscheidenden Ethik. Soweit befindet sich Maclntyre innerhalb der aktuellen Moralphilosophie in guter Gesellschaft. Unorthodox und provozierend ist seine Konzeption aus zwei Gründen. Erstens sind für ihn die Geschichte der Moralphilosophie und die Fakten der außerphilosophischen Moral wesentliche Bezugspunkte für eine gehaltvolle ethische Theorie. Zweitens versteht er Moralphilosophie als repräsentativen Ausdruck der jeweiligen gesellschaftlichen Verhältnisse und hält deshalb Soziologen wie Weber und Goffman moralphilosophisch für ebenso aufschlußreich wie Philosophen wie Stevenson und Rawls. lnsbesondere die herkömmliche Abgrenzung von Ethik und Soziologie als Folge der Aufklärung ist nach Maclntyre ebenso verfehlt wie das "Projekt" der Aufklärungsethik selbst. Maclntyres Überlegungen beziehen also ihren Reiz aus dem Zusammenspiel von mindestens drei Ebenen: der Problemstellung einer Ethik, die für moralische Argumente eine intersubjekttve Basis finden will; eines historischen Erklärungsversuchs für den Zustand unserer gegenwärtigen Moral; und schließlich der Verwendung soziologischer Theorien im Zusammenhang moralphilosophischer Argumentation. Für die Soziologie ist Maclntyre darüberhinaus interessant, weil er untersucht, welche moralischen Einstellungen und Prinzipien in bestimmten gesellschaftlichen Strukturen eingeschlossen und von bestimmten soziologischen Theorien vorausgesetzt werden, und weil er außerdem kritische Überlegungen zum Gesetzesanspruch der Sozialwissenschaften anstellt.

Maclntyres Argumentationsweise in "After Virtue" ist nicht analytisch, sondern historisch, obwohl auf der letzten, bislang nur skizzierten Stufe - einer von Aristoteles inspirierten Tugendethik - analytische Mittel verwendet werden. Drei geschichtliche Abschnitte spielen eine besondere Rolle: Aristoteles, die Aufklärungsethik und die analytische Ethik des 20. Jahrhunderts. Maclntyre will zeigen, wie die Aufklärungsethik aus einer verstümmelten aristotelischen Tradition heraus zugleich entstanden und auf ein uneinlösbares Programm festgelegt worden ist. Die analytische Ethik von Moore bis Hare und Rawls ist ihrerseits nur Folge und Erneuerung derselben Problemsituation, aus der bereits die Klassiker der Aufklärung keinen Ausweg weisen konnten. Symptom dieser Unfähigkeit, die verbliebenen Bruchstücke der aristotelischen Tradition neu zusammenzufügen, ist mangelnder moralischer Konsens: im moralischen Bewußtsein des Alltags, unter den politischen Gruppen und Parteien, und natürlich innerhalb der Moralphilosophie selbst. Das Projekt der Aufklärungsethik ist gescheitert, weil es keine moralischen Mittel gefunden hat, die freigesetzten Interessen autonom gewordener Individuen wieder miteinander zu harmonisieren. Aufgrund des historischen Bruchs, den die Aufklärungsethik gerissen hat, gibt es keine andere Alternative zu Nietzsches Antimoralismus als die Rückkehr zu einem Zustand vor diesem Bruch und damit zur aristotelischen Tradition. In welchem Sinn diese Rückkehr unseren veränderten sozialen, und damit auch psychischen und moralischen Bedingungen gerecht werden kann und wie sie genauer beschaffen sein soll, hat Maclntyre in After Virtue nur umrissen, immerhin aber genügend verdeutlicht, um eine ausführliche Grundsatz- und Einzelkritik auszulösen, zu der im vorliegenden Heft, auch zu anderen Teilen von Mac Intyres Argumentation, neue hinzukommt. Das nächste Heft wird diese Diskussion durch Aufsätze von Kai Nielsen und Gerald Doppelt, sowie eine Replik von Alasdair Maclntyre fortsetzen.

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Table of Contents

Title: The Claims of After Virtue
Author: Alasdair MacIntyre
Page: 3-7

Abstract: After Virtue claims that it is characteristic of contemporary society that its debates are peculiarly unsettlable; that this state of society affairs is the result of the failure by the thinkers of the Enlightenment to construct a rational, secular defence of shared moral principles; and that the Aristotelian tradition of the virtues provides the only rationally defensible alternative to post-Enlightenment morality.

Title: Culture, Morality and Rights: Or, Should Alasdair MacIntyre's Philosophical Driving License Be Suspended?
Author: Richard E. Flathman
Page: 8-27

Abstract: Taken at face value, Professor Maclntyre's charge that modern culture is "emotivist" is conceptually incoherent and betrays epistemological confusion. Examination of the modern concept and practice of rights indicates hat his comparisons between modern and pre-modern cultures exaggerate the irrationality, individualism, and fragmentation of the former, the rationalism, unity, and communalism of the latter. There are important differences among the several cultural forms that Maclntyre distinguishes. It is less clear that, lacking (as he admittedly does) a satisfactory account of moral reasoning, Maclntyre has made persuasive his case for abandoning modern liberalism in favor of communalism inspired by pre-modern cultures.

Title: Rights and Virtues
Author: Alan Gewirth
Page: 28-48

Abstract: It is first shown that, contrary to Maclntyre, human rights are not 'fictions'. I then summarize my own argument for human rights, and reply to Maclntyre's objections. Turning to his own positive doctrine, I indicate that it is confronted with 'the problem of moral indeterminacy', in that it allows or provides for outcomes which are mutually opposed to one another so far as concerns their moral status. I then take up Maclntyre's triadic account of the virtues and show that each phase - practice, narrative order of a single life, and moral tradition - is morally indeterminate, as are also his accounts of the morality of law and the virtue of justice. My conclusion is that moral virtues must be based on human rights if the virtues are to have morally justified contents.

Title: Virtues and Practices
Author: David Miller
Page: 49-60

Abstract: Maclntyre presents an account of the virtues first in terms of practices and then in terms of the narrative unity of a person's life. He fails, however, to observe an important distinction between self-contained and purposive practices; if the virtues are to be understood by reference to practices, they must be of the latter kind. By the same token, a defence of the virtues must refer to the social purposes which practices serve rather than to the goods internal to practices. An appeal to the idea of narrative unity does not save the position in the absence of any concrete specification of the good life for man. Maclntyre's attempt to reconstitute the virtues falls foul of the moral pluralism that he has earlier diagnosed so acutely.

Title: Civilizing Practices
Author: Annette Baier
Page: 61-77

Abstract: Maclntyre's contrast between contemporary individualist versions of morality, expressive of arbitrary selfwill, and some less willful or less arbitrary moral guidance, is queried. All social practices, both those Maclntyre disapproves of and those he prefers, are claimed to contain elements of arbitrariness, and some scope for the expression of some individual human wills. Maclntyre's neglect of the question of what allocation of power a particular practice or set of practices involves is contrasted with Hume's due but not undue attention to this matter. Maclntyre's treatment of Hume's place in the history of the Aristotelian conception of the moral life as cultivation of virtues is criticized and tentatively explained as really due not to Hume's anti-rationalism, but to his acceptance of the political and commercial practices which Maclntyre distrusts, and to his rejection of the non-Aristotelian religious concepts of other-worldly goods, sin and redemption from it, which Maclntyre wants added on to Aristotle's moral theory.

Title: A Reply to Six Critics
Author: Richard Rorty
Page: 78-98

Abstract: Professors Maclntyre and Rosenberg are more inclined than I to believe that 'philosophy' names a natural kind - a distinctive sort of inquiry with a continuous history since the Greeks. Their criticisms of my book reflect this disagreement. Mr. Montefiore brings to light various ambiguities in my use of such terms as "edifying philosophy" and "Continental philosophy". His criticisms make good points against the concluding portions of Philosophy and the Mirror of Nature. Professors Bennett and Turnbull rightly say that I have over-simplified the current situation in Anglo-Saxon analytic philosophy, but I would hope that these simplificatons do not affect the gist of my argument. Dr. Köhler very helpfully traces connections between my metaphilosophical views and my discussion certain first-order issues.